1398/08/21 در ساعت 11:09:00

7 واقعیتی که موها در مورد سلامتی شما فاش می‌کنند!

استرس، کمبود تغذیه و مشکل تیروئید تنها بخشی از واقعیت‌هایی هستند که موها در مورد سلامتی‌تان فاش می‌کنند! تعجب کرده‌اید نه؟

7 واقعیتی که موها در مورد سلامتی شما فاش می‌کنند!

7 واقعیتی که موها در مورد سلامتی شما فاش می‌کنند!

7 واقعیتی که موها در مورد سلامتی شما فاش می‌کنند!

استرس، کمبود تغذیه و مشکل تیروئید تنها بخشی از واقعیت‌هایی هستند که موها در مورد سلامتی‌تان فاش می‌کنند! تعجب کرده‌اید نه؟ دقیقاً مثل حالات روحی، موهایمان نیز روزهای خوب و بد را سپری می‌کنند؛ اما اگر متوجه تغییراتی در تارهای موهای خود شده‌اید که غیرطبیعی یا ماندگار به نظر می‌رسند زمان آن رسیده که کمی عمیق‌تر کنکاش کنید.

 احتمالاً روزانه با هر بار رفتن جلوی آینه به زیبایی موهای خود فکر می‌کنید؛ می‌خواهید سفیدی تارهای آن را با یک رنگ زیبا بپوشانید و یا با کوتاه کردن آن یک تغییر اساسی در خود ایجاد کنید، اما ممکن است این تارها سرنخی باشند که مشکلات سلامتی نهفته در بدن را فاش می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر در ظاهر، بافت و ضخامت مو می‌تواند نشانه‌ای از نوعی بیماری در بدن باشد. در این مطلب هفت واقعیتی را که موها در مورد سلامتی فاش می‌کنند، باهم مرور می‌کنیم:
موهای خاکستری علائمی از استرس و ژنتیک 
موهای شکننده و ارتباط آن با سندروم کوشینگ!
ارتباط نازک شدن مو با اختلال در غده تیروئید در بدن 

آیا ریزش مو می‌تواند نشانه‌ای از کم‌خونی در بدن باشد؟
پوسته‌های سفید یا زرد رنگ مرتبط با شوره سر 
پنهان شدن مشکلات بهداشتی زیر موهای آسیب‌دیده 

1. موهای خاکستری علائمی از استرس و ژنتیک

بانوان در زندگی خود با استرس‌های زیادی ازجمله استرس‌های شغلی، خانوادگی، مسئولیت‌های مالی، تعهدات اجتماعی و غیره روبه‌رو هستند. بنابراین زمانی که احساس می‌کنید وزن دنیا بر شانه‌های شما سنگینی می‌کند مواجه‌شدن با یک عارضه جانبی مثل سفیدی یا ریزش مو تعجب‌آور نیست. 

7 واقعیتی که موها در مورد سلامتی شما فاش می‌کنند!مطالعات نشان می‌دهد که استرس مزمن ممکن است منجر به آسیب DNA و کاهش سلول‌های تولیدکننده رنگدانه در فولیکول‌های مو شود؛ استرس همچنین می‌تواند در ریزش مو مؤثر باشد. زمانی که استرس زندگی شما را فرا بگیرد و به نوعی غیرقابل‌تحمل شود ممکن است شرایطی به نام Alopecia Areate در بدن اتفاق بیافتد که در نهایت به فولیکول‌های مو حمله کرده و باعث ریزش مو می‌شود؛ استرس شدید می‌تواند این نوع واکنش را در بدن تحریک کند.
نوع دیگری از استرس که به استرس اکسیداتیو معروف است ممکن است در سفید شدن تارهای مو نقش داشته باشد. دکتر Paradi Mirmirani پزشک متخصص پوست و مو در دانشگاه Vallejo کالیفرنیا اذعان دارد که استرس اکسیداتیو (با آسیب رساندن به سلول‌ها و رادیکال‌های آزاد مو) ممکن است سلول‌های تولیدکننده رنگدانه مو را تحت تأثیر قرار دهد. دکتر میرمیرانی می‌افزاید که ژن‌ها نیز در خاکستری شدن رنگ موها نقش دارند. بنابراین از پدر و مادر خود در مورد اولین باری که تار سفید موی خود را در آینه دیده‌اند بپرسید، چراکه ممکن است شما نیز در آن سن اولین تار سفید موهای خود را ببینید.

2. موهای شکننده و ارتباط آن با سندروم کوشینگ!

سندرم کوشینگ یک بیماری نادر است که در نتیجه تولید زیاد کورتیزول در بدن بروز می‌کند. کورتیزول هورمونی است که توسط غدد فوق کلیوی تولیدشده و هورمون اولیه استرس در بدن است. در خانم‌ها شکننده شدن و ریزش موی سر یکی از علائم شایع این بیماری است که با علائم دیگری همچون افزایش وزن، آکنه، فشارخون بالا، خستگی و کمردرد نیز همراه خواهد بود. 
این علائم در پاسخ به استفاده از استروئیدها(داروهایی که برای درمان التهابات ناشی از انواع بیماری مورداستفاده قرار می‌گیرند)طبیعی است، بنابراین کاهش استروئیدها به بدن کمک می‌کند تا به حالت عادی برگردد. می‌توان با تغییر دوز داروهایی مثل گلوکوکورتیکوئیدها که می‌تواند سبب ایجاد بیماری در بدن شود این سندرم را درمان کرد. گاهی اوقات برای اصلاح تولید کورتیزول ممکن است برخی از افراد به عمل جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی نیاز داشته باشند.

3. ارتباط نازک شدن مو با اختلال در غده تیروئید در بدن 

7 واقعیتی که موها در مورد سلامتی شما فاش می‌کنند!

اختلالات تیروئید همیشه قابل‌مشاهده نیست اما نازک شدن تارهای مو می‌تواند یک نشانه بزرگ از وجود این بیماری در بدن باشد؛ افرادی که کم‌کاری تیروئید دارند ممکن است متوجه نازک شدن و تغییر در ظاهر مو شوند. تیروئید هورمون‌های بدن را کنترل می‌کند و اگر عملکرد مناسبی نداشته باشد با علائمی مانند خستگی، افزایش وزن، درد مفاصل، پف کردن صورت و نازک شدن و ریزش مو همراه خواهد بود. با یک آزمایش TSH ساده می‌توانید از عملکرد غده تیروئید در بدن مطلع شوید. خبر خوب اینکه داروهایی وجود دارد که به عملکرد طبیعی تیروئید در بدن کمک کرده و ریزش مو ناشی از آن را متوقف می‌سازد.
علاوه بر نازک شدن موها، اختلالات تیروئید می‌تواند شما را در معرض نوعی بیماری ریزش مو به نام alopecia areate قرار دهد. این نوع بیماری باعث ریزش ناگهانی مو در قسمت‌هایی از سر می‌شود که در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود.

 

4. آیا ریزش مو می‌تواند نشانه‌ای از کم‌خونی در بدن باشد؟

اگر هنگام شانه کردن و یا شستن مو در حمام متوجه ریزش شدید مو شده‌اید این ریزش می‌تواند نشانه کمبود آهن یا کم‌خونی در بدن باشد. بنابراین اگر برای این تغییر ناگهانی در مو به پزشک مراجعه کرده و از شما آزمایش خون گرفته شد نگران نشوید زیرا با آزمایش خون می‌توان متوجه شد که آیا آهن خون شما کم است یا خیر. خصوصاً در بانوانی که گیاهخوار هستند و یا دوره‌های پریودی سنگینی را سپری می‌کنند ریزش و تغییر بافت مو می‌تواند ناشی از کمبود آهن در بدن باشد. 
 اگر پزشکتان کم‌خونی را تشخیص دهد قطعاً از شما می‌خواهد که رژیم غذایی خود را تغییر دهید یا مکمل‌های حاوی آهن را برایتان تجویز می‌کند تا بتواند به کاهش ریزش مو کمک کند. اگرچه هنوز کاملاً مشخص نشده که چرا کمبود آهن سبب ریزش مو می‌شود اما می‌دانیم که آهن برای بسیاری از واکنش‌های بیولوژیکی و شیمیایی ازجمله رشد مو در بدن بسیار مهم است. ریزش مو همچنین با تغییرات ناگهانی در میزان استروژن(به‌طور موقت) می‌تواند اتفاق بیافتد و اغلب پس از بارداری یا قطع قرص‌های ضدبارداری در بانوان مشاهده می‌شود.

5. کمبود پروتئین و ارتباط آن با ریزش مو 

پروتئین برای سلامتی و رشد مو ضروری است و کمبود آن می‌تواند به نازک شدن و ریزش مو منجر شود. اگر اخیراً متوجه شده‌اید که موهای شما نازک‌تر شده ممکن است دچار کمبود پروتئین شده باشید. بدن شما به دلایل زیادی به پروتئین نیاز دارد و رشد مو یکی از مهم‌ترین دلایل آن است. اگر در رژیم غذایی خود به مقدار کافی پروتئین دریافت نکنید بدن شما این کمبود را از جای دیگر جبران می‌کند و این امر منجر به نازک شدن و ریزش موها می‌شود. 

7 واقعیتی که موها در مورد سلامتی شما فاش می‌کنند!

بسته به نوع بدنتان لازم است روزی 46 تا 56 گرم پروتئین مصرف کنید در واقع می‌توان گفت که بزرگسالان به ازای هر کیلوگرم وزن به 0.8گرم پروتئین در روز نیاز دارند؛ ماست یونانی، ماهی تیلاپیلا، نخود و سینه مرغ منبع غنی پروتئین هستند. افرادی که مشکلات گوارشی دارند یا جراحی بای پس معده انجام داده‌اند ممکن است در هضم پروتئین دچار مشکل شوند. این شرایط تخصصی باید با کمک پزشک مدیریت شود. 

6. پوسته‌های سفید یا زرد رنگ مرتبط با شوره سر 

مشکلات پوستی مانند شوره سر یا پسوزیاریس اغلب خود را در پوست سر نشان می‌دهند. شوره سر زمانی رخ می‌دهد که پوسته‌ها از پوست سر خارج‌شده و در موها مستقر شوند. اگرچه این مشکل بسیار رایج است اما می‌تواند شرم‌آور باشد. شوره سر یک مشکل جدی محسوب نشده و معمولاً با شامپوهای مخصوص برطرف می‌شود.
 

به گفته کلینیک‌های پزشکی مراقبت‌های پوستی، یکی از شایع‌ترین دلایل شوره سر، نوعی بیماری به نام درماتیت سبورئیک است. افراد مبتلا به این بیماری پوستی قرمز و چرب دارند که با پوسته‌های سفید یا زرد رنگ پوشانده شده است. قارچی مخمر مانند به نام malassezia نیز می‌تواند پوست سر را تحریک کند. حساسیت به محصولات مراقبت از مو و همچنین خشکی پوست سر نیز می‌تواند باعث ایجاد شوره در سر شود. شوره سر معمولاً در زمستان بدتر می‌شود چراکه گرم بودن محیط داخل ساختمان می‌تواند منجر به خشکی پوست سر شود. از طرف دیگر پسوریازیس یک بیماری مزمن است که منجر به رشد سریع سلول‌های پوست در سر می‌شود و همین امر لکه‌های قرمز رنگی را روی پوست سر ایجاد می‌کند. 

7. پنهان شدن مشکلات بهداشتی زیر موهای آسیب‌دیده 

اگرچه موها می‌توانند وضعیت سلامتی شما را فاش کنند اما معمولاً بیماران از آسیب‌هایی که در اثر رنگ و حرارت دیدن با اتو یا سشوار به موها رسیده شکایت دارند. بدون شک گرمای بیش از حد در اثر استفاده روزانه از اتو مو یا سشوار می‌تواند به موهای شما آسیب برساند و باعث خشکی، شکنندگی و زمخت شدن موهایتان شود. متخصصان زیبایی توصیه می‌کنند که بیش از یک‌بار در روز از وسایل گرمایشی برای حالت دادن موها استفاده نکنید و هر زمان که موهای خود را حرارت می‌دهید از محصولات محافظت از مو استفاده کنید.
سرمهای مو دارای موادی هستند که از موها در برابر حرارت مستقیم و غیرمستقیم محافظت می‌کنند.
رنگ کردن مو زیر نظر متخصصین حرفه‌ای تا میزان زیادی می‌تواند از آسیب دیدن موهایتان جلوگیری کند اما رنگ کردن موها در خانه می‌تواند با عوارض جانبی زیادی همراه باشد. با استفاده از محصولات مناسب می‌توانید هرگونه آسیب به موهای خود را کاهش دهید؛ بهتر است پس از رنگ کردن مو از شامپو مناسب برای حفظ رنگ و مرطوب نگه‌داشتن مو استفاده کنید.

حتی اگر والدین شما تا قبل از 40 سالگی تار موی سفیدی در سر نداشته‌اند با این حال ممکن است روند پیری شما زودتر یا دیرتر شروع شود. درمجموع می‌توان گفت که موها قادرند یک وضعیت کلی از سلامت بدن را نشان دهند بنابراین بهتر است کمی عمیق‌تر به موهای خود خیره شوید زیرا که آن‌ها می‌خواهند چیزی را به شما بگویند!

نظر جدید
0%